Platformy schodowe na uczelniach jako ułatwienie dla osób z niepełnosprawnością

W ciągu ostatnich dwudziestu lat w Polsce znacznie wzrosła liczba doktorantów i studentów z niepełnosprawnościami na uczelniach wyższych. To doskonała wiadomość – problemy zdrowotne dzieci czy młodych dorosłych nie powinny przekreślać ich szans na edukację i samorealizację. Uczęszczanie na zajęcia może być jednak nieco utrudnione. Warto sprawdzić, w jaki sposób ośrodki dydaktyczne eliminują ograniczenia architektoniczne. Platformy schodowe na uczelni to jeden z przykładów, który znacznie poprawia warunki poruszania się niepełnosprawnych uczniów i studentów.

Platforma schodowa

Bariery architektoniczne w szkołach

Aby poprawić poruszanie się po szkole, niepełnosprawni ruchowo mogą zakupić specjalne schodołazy. Warto jednak pamiętać, że przede wszystkim to ośrodek dydaktyczny powinien zagwarantować słuchaczom eliminację barier architektonicznych, czego wymaga Ustawa o wyrównywaniu szans w zakresie wstępu do budynków publicznych. W ostatnich latach wiele uczelni otrzymało w tym celu dotacje od Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, co poprawiło dostęp edukacji dla niepełnosprawnych.

Zdrowi uczniowie rzadko zwracają uwagę na elementy wystroju czy architektury wnętrz publicznych, które w znacznym stopniu utrudniają poruszanie się osobom niepełnosprawnym. Wśród takich niedogodności wymienić trzeba, chociażby, wysokie progi, wąskie drzwi, uniemożliwiające wjazd wózków inwalidzkich, brak wind oraz zbyt wysoko zamontowane włączniki światła. Chociaż likwidacja niektórych barier wymaga przebudowy sal wykładowych, to platformy schodowe dla niepełnosprawnych uczniów są dosyć łatwe w instalacji i znacznie poprawiają dostęp do budynku.

Jakie możliwości oferują platformy schodowe dla szkoły?

Opisywane urządzenia umożliwiają bezpiecznie i wygodnie przewieźć osobę na wózku inwalidzkim po schodach. Instalacja platform schodowych na uczelni to często tańsza alternatywa dla specjalnych podjazdów, a ponadto zajmuje mniej miejsca i jest wygodniejsza w obsłudze. Nieużywane windy płasko przylegają do ściany, dzięki czemu zdrowe osoby mogą skorzystać wówczas ze schodów. Platformy wykonane są z metalu, a więc cechuje je wyjątkowa odporność na uszkodzenia. Większość takich mechanizmów nadaje się zarówno do montażu wewnątrz, jak i na zewnątrz budynku.

Platformy schodowe dla niepełnosprawnych uczniów najlepiej dobrać do rodzaju klatki schodowej. Schody kręte nie stanowią większego problemu – specjalne platformy krzywoliniowe dopasowują się do dowolnego kąta wygięcia szyny. Na rynku istnieją zaawansowane urządzenia z możliwością zaprogramowania przystanków, dzięki którym każde piętro budynku jest dostępne dla użytkowników wózków inwalidzkich. Platformy są zatem doskonałą alternatywą dla podnośników i wind, które wymagają instalacji szybu.

platforma schodowa

Innowacje w platformach schodowych na uczelni

Windy schodowe mogą niesłusznie kojarzyć się z wielkimi urządzeniami szpitalnymi, które ograniczają przejście osobom zdrowym. Obecnie platformy schodowe dla niepełnosprawnych w szkole mają lekką konstrukcję, ciekawe wzornictwo i są wyposażone w praktyczne rozwiązania technologiczne. Wyjątkowo przydatna opcja to najazd na platformę od przodu lub boku. Obsługa urządzenia jest natomiast bardzo intuicyjna: można nim sterować za pomocą ekranu LED albo pilota zdalnego.

Nowoczesne technologie w platformach schodowych dla uczelni sprawiają, że korzystanie z nich jest wyjątkowo bezpieczne. Podnoszone burty oraz zakładana od góry barierka uniemożliwia ześlizgnięcie się wózka w trakcie pokonywania schodów. Produkowane obecnie urządzenia posiadają czujniki nacisku platformy, przycisk awaryjnego zatrzymania, mechanizm zwalniania na zakrętach oraz łagodnego startu. Dzięki temu platforma płynnie rozpoczyna oraz kończy działanie, bez gwałtownego szarpnięcia.

Platformy schodowe dla szkół są czasem narażone na ingerencję ciekawskich uczniów. Aby zapobiec uszkodzeniom, za pomocą klucza lub karty magnetycznej administrator blokuje cały układ elektroniczny, gdy winda nie jest użytkowana. Awaryjne zasilanie platformy może okazać się natomiast kluczowe podczas przerw w dostawach prądu. Wszystkie opisane innowacje gwarantują, że niepełnosprawni uczniowie bezpiecznie dotrą do miejsc, które były wcześniej niedostępne.

Niezbędny serwis urządzeń

Instalacja platform schodowych dla niepełnosprawnych studentów to nie wszystko. Władze uczelni powinny monitorować działanie dźwigów i na bieżąco usuwać błędy techniczne. Trzecim głównym problemem w poruszaniu się osób niepełnosprawnych według Najwyższej Izby Kontroli są niesprawne urządzenia, jak nieczynne windy oraz platformy z usterkami. Warto rozważyć także inne formy ułatwień niepełnosprawnym, na przykład:

  • podjazdy o łagodnym kącie nachylenia;
  • dostęp miejsc parkingowych;
  • łazienki dla niepełnosprawnych;
  • specjalne stanowisko komputerowe dla osób niedowidzących.
Platforma schodowa w budynku wielorodzinnym
Platforma schodowa gotowa do użytku i po złożeniu.

Jak wspierać niepełnosprawnych uczniów i studentów?

Zapewnione przez ośrodki udogodnienia na przykład w formie platform schodowych dla niepełnosprawnych w szkole to tylko jeden ze sposobów pomocy innym. Aby jeszcze bardziej ulepszyć dostęp do edukacji dla osób z niepełnosprawnościami, należy między innymi:

  • powołać pełnomocników i asystentów niepełnosprawnych (na przykład tłumaczy języka migowego);
  • zorganizować wsparcie psychologiczne;
  • stworzyć specjalną ofertę dydaktyczną (na przykład z mapą, która wyznacza trasy bez barier architektonicznych);
  • otworzyć działalność wolontariatu studenckiego;
  • zorganizować szkolenia dla kadry oraz zdrowych studentów dotyczące problemów niepełnosprawnych.

Podjęcie nauki na uniwersytecie w latach 90. w Polsce przez osobę niepełnosprawną było bardzo utrudnione. Uczelnie wyższe niechętnie przyjmowały takich kandydatów, ze względu na niedostosowane do wózków inwalidzkich budynki, brak specjalnych pomocy naukowych oraz wykwalifikowanych rzeczników. Dzisiaj liczba niepełnosprawnych studentów szybko rośnie, głównie dzięki likwidacji barier architektonicznych i kampaniom skierowanym właśnie do nich, zachęcającym do podjęcia dalszej nauki.